Att laga en formel 1 bil

Ja, du läste rätt, detta inlägget skall handla lite om hur det går till om när man lagar en formel 1 bil under ett lopp i grand prix-serien. Hur, tänker du, kan ni ha en aning om vad hur detta går till, det måste man väl ha åratal av utbildning och erfarenhet för att veta? Vänta bara så ska du få se, säger vi.

Nej, i ärlighetens namn vet vi givetvis inte exakt hur man reparerar en formel 1 bil. Men vi tänkte bara dra några komiska paralleller mellan en bilverkstad och hur lång tid, eller snarare kort tid det tar i förhållande till detta, när det istället handlar om en formel 1 tävling och bilen kommer in i depån.

Byta däck 
Hos en skicklig bilverkstad så tar detta ungefär tio minuter till en kvart. Har man tur så ingår också infettning.
I depån så tar detta istället ungefär 8-15 sekunder. En viss skillnad!

Byta bakvinge/spoiler
Om du lämnar in bilen eller gör jobbet själv så kan det ta ungefär en timme om du är riktigt händig. När detsamma sker i depån så kommer det dock endast att ta ungefär 10-20 sekunder. En ganska ordentlig skillnad!

Men om vi ser det med nyktra ögon så kanske det är en löjlig jämförelse. I depån så är de ju ett helt team som gör jobbet och allt är tillverkat så att det ska gå absolut så fort som det bara är möjligt. Men det kan vara lite spännande att se vilken stor skillnad det faktiskt är mellan verkstad och verkstad, så att säga.