juni 22, 2015

Att jobba som lastbilschaufför

Av admin

För den som tycker om att åka runt på Sveriges fina vägar och kanske till och med över landets gränser passar yrket lastbilschaufför perfekt. Idag så har vi så stor brist på chaufförer att de nu klassas som nummer två på listan över bristyrken.

Anledningen är den stora vågen av pensionsavgångar och som grädde på moset har vi nu en kraftig efterfrågan på transporter som gör att ännu flera chaufförer behövs. Det skriver VF.se. För den som skulle vilja bli chaufför så ser utsikterna mer än bra ut för att få ett jobb i framtiden. Nu är det emellertid så att alla kanske inte passar för yrket på samma sätt som alla inte passar att bli överläkare. Man behöver ha vissa egenskaper för att bli en bra yrkeschaufför som till exempel god stresstålighet, gott humör gällande medtrafikanterna och ej vara rädd för teknisk utrustning.

Man måste också ha ett mjukt och jämnt körsätt för att inte förbruka onödiga mängder bränsle. Detta är viktigt också för företag som köper transporter då man har miljökrav att tänka på. Detsamma gäller om man planerar att frilansa med egen lastbil – det är viktigt att köra miljövänligt om uppdragsgivarna behöver redovisa utsläpp. Lastbilstillverkare som till exempel DAF har tagit fram hybridlastbilar för att bli mer miljövänliga och är därför ett bra val. Precis som med bilindustrin så har lastbilsindustrin fått anpassa sina produkter rejält de senaste åren för att få ned utsläppen och bränsleförbrukning.

För att kunna bli yrkeschaufför behöver man först och främst ett lastbilskörkort, behörighet C eller CE samt ett Yrkeskompetensbevis. Det finns utbildningar för detta och en möjlighet är att gå via Yrkesvux. Arbetsförmedlingen på din ort är den första instans du bör kontakta om du funderar på att börja köra lastbil. De kan hjälpa dig vidare till rätt utbildning för dig.